一万年の営みアクティビティ

標津番屋屏風の街歩き

取材:TRAVEL HOKKAIDO ピタ大畑

北海道の東端にある小さな漁業と農業の町、標津は、町を訪れる人々に豊かな地元体験を提供することを誇りに思っているコミュニティです。 標津での日常生活は、何百年もの間、何千年にもわたって地元に存在してきた伝統を受け継いでおり、この豊かな歴史と文化を探索することは、この地域を旅する素晴らしい追加要素です。 標津町の名前はアイヌ語に由来しており、意味を調べてみると、「大きな川」を意味する説と、「サケの多い場所」を意味する説がありました。 標津を初めて訪れたとき、どちらが適しているかはすぐにわかります。

標津での冒険を始める朝、標津ガイド協会所属のガイド、齋藤智美さんに会いました。彼女は、旅行者の経験を地元の生活に織り込むツアーを提供するガイド サービスを提供しています。 齋藤さんは温かく熱心なガイドで、母国語の日本語に加えて英語も話します。 彼女は、地元の漁師との出会いから、ホタテの試食、根室海峡サーモン茶漬けの作り方と試食、ご飯にスープベースを注ぐことまで、印象的な文化と食べ物の紹介を提供しています。そして、標津番屋屏風をモチーフにした街歩きツアーも実施しています。

この郷土の作品は、会津藩の絵師が1864年に描いたと思われる標津番屋の絵を屏風に飾ったものです。 町の枠組みが今も非常に追跡可能な形で存在していること。 目の前のプリントに描かれている通りを文字通り歩くと、信じられないほどの体験ができます。 齋藤さんは、このルートの重要なポイントに立ち寄り、現在は近代的な銀行が建っているサケを保存するために使用された建物の場所など、歴史的に興味深い場所を指摘します。 標津神社もこの屏風と同じ場所に堂々と残っており、町めぐりの重要な立ち寄り場所となっています。

標津の街を歩いていると、斎藤さんが過去の物語と現在の物語を融合させる素晴らしい能力を持っていることに気づきます。 地元のサケ産業の歴史や根室海峡周辺への影響などを織り交ぜながら、町を紹介してくれます。 彼女は頻繁に立ち止まって、この歴史を現在のビジネスやコミュニティの主要人物に関連付けます。 彼女と一緒に町を探索すると、サーモンやその他のシーフード、地元のスイーツを専門とする地元の店を訪れる機会があります。 標津はその歴史の上に成り立っており、その歴史はサケに非常に焦点を当てていることがわかります。 町を探索するたびに、サーモンがこの場所のアイデンティティーにとっていかに重要であるかを実感します。

標津番屋屏風は、幕末の会津藩が、この地に大量に産出する鮭を資源として利用し、地域を発展させていた様子を描いたものです。 この絵は秋の日を描いており、複雑なディテールが町の歴史、建物、人々を示しています。 大きな川には小さな漁船が行き交い、近くでは北海道の先住民であるアイヌの人々が働いているのを見ることができます(アイヌの人々自身がこの時代に搾取されていたことを忘れてはなりません)。 サーモンはボートに積み込まれ、貯蔵小屋に運ばれ、後で加工するために魚を乾燥させるために塩漬けにされます。 江戸時代の発展は、今日のこの地域で見られる商業的な鮭産業につながる歴史的に重要であり、この屏風に描かれた絵は、どのようにして地元の鮭が日本を代表するブランドの 1 つになったかについての洞察を与えてくれます。 (明治11年(1878年)、西別川河口に別海缶詰工場を設立)

齋藤さんのツアーは、地元の漁業を間近で見られる標津港へと続きます。 漁業は常にこの町の中心であり、この地域での高い雇用は依然として貿易に直接起因しています。 秋に鮭が標津に戻ってくると仕事が増え、鮭の旬の時期に町は活気づきます。 地元では、サケはこの再会を象徴しています。生まれた川に戻って産卵し、次の世代のサケが生まれて人生の旅を終えるときです。 この地域でサケを漁ったり食べたりする歴史は数千年前の縄文時代にさかのぼり、このサイクルが数千年にわたってさまざまな形でこのコミュニティに影響を与え続けてきたと考えると信じられないほどです。

ようやくたどり着いたのは、根室地方最古といわれる標津神社で、晴れた冬の日は静かで風光明媚な場所です。 町の中心部にありながら、印刷物に描かれているように、神社の敷地は静かで、熟考する場所です。 齋藤さんは、5月になると境内を埋め尽くす桜並木を教えてくれ、春の訪れが待ち遠しくなります。 神社自体は、1781年から89年にかけて幕府の漁場請負業者によって、海上安全と豊漁を祈願して建てられたと言われています。 建物は改築され、経年変化を遂げていますが、神社境内に入って鮭の形をした祈願札を見ると、神社の歴史や内容も鮭が中心であることを今でも感じることができます。

齋藤さんのおかげで、この町の歴史が今につながっていることを実感しています。 ガイドは単に知識を与えるだけではなく、歴史や文化に触れる体験を通じて人と地域をつなぐ役割を担っていることを彼女は知っています。 標津での短い滞在を通して、過去の豊かさと現在の活気を感じながら、楽しみ、食事、学びの 1 日を過ごすことができたと感じています。

Discovering Shibetsu: Banya Town Walking Tour

Shibetsu, a small fishing and farming town on the Eastern edge of Hokkaido, is a community that proudly offers a wealth of local experiences to those visiting their town. Daily life in Shibetsu continues traditions that have existed locally for hundreds - even stemming back thousands - of years and exploring this rich history and culture is a wonderful addition to travel in the region. Shibetsu town’s name is derived from the Ainu language, and in researching the meaning I found two common theories - the first that it literally means ‘big river’, and the second that it translates as ‘the place with many salmon’. Upon a first visit to Shibetsu, you can immediately see why either would be a good fit.

On the morning that I begin my Shibetsu adventure I meet Satomi Saito, a local guide who runs Amutoki - a guide service that provides tours that weave the experiences of travelers into the fabric of local life. Saito-san is a warm and enthusiastic guide, who speaks English in addition to her native Japanese. She offers an impressive selection of culture and food introductions - from meeting local fishermen, to scallop tasting, to making and trying Nemuro Strait Salmon Chazuke - pouring soup base over rice. She also offers a town walking tour, using a print of the Shibetsu Banya Folding Screen as inspiration.

This local piece of artwork is a screen decorated with a picture of the Shibetsu Banya - fishermen’s lodging - thought to be drawn by an Aizu Clan artist in 1864. It depicts Shibetsu town at the end of the Edo period, but what is unique is the way that the framework of the town still exists in a very traceable way. It allows for an incredible experience, as you walk the exact streets you can literally see pictured on the print in front of you. Saito-san stops at key points along this route to point out places of historical interest - such as the site of the building pictured as being used to preserve salmon, where a modern bank now stands. Shibetsu Shrine also proudly remains in the exact same location as pictured on this folding screen, making it a vital stop in the town-wide tour.

As we walk the streets of Shibetsu, I find that Saito-san has an amazing ability to combine stories of the past, with stories of the present. She introduces the town, whilst weaving in the history of the local salmon industry and its impact on the area around the Nemuro Strait. She pauses frequently to then relate this history to current businesses and key individuals in the community. As you explore the town with her, you have the chance to visit local stores specialising in salmon, other seafood or even local sweets. You can see that Shibetsu is very much built upon its history, and that its history is very much focused on the salmon. I realise over and over as we explore the town, just how important the salmon is to the identity of this place.

The Shibetsu Banya Folding Screen depicts a scene in the final days of the Tokugawa Shogunate, where the Aizu clan were using the large amounts of salmon in the area as a resource to develop the region. The painting illustrates an autumn day, and intricate details show the history of the town, its buildings and its people. You can see the small fishing boats on the large river, and the many Ainu people - the indigenous people of Hokkaido - working nearby (not forgetting that the Ainu people were themselves exploited in this period). The salmon are shown filling the boats, being carried to storage huts, and being salted to dry the fish for later processing. The developments in the Edo period are important historically in leading to the commercial salmon industry that we see in the area today - and the picture captured on this folding screen offers us an insight into how the local salmon became one of the leading brands in Japan. In 1878, this influence resulted in the establishment of the Betsukai Cannery at the Nishibetsu River estuary.

Saito-san’s tour continues to lead us to Shibetsu Port, where we can see the local fishing industry up close. Fishing is and always has been, very much at the centre of this town, with high employment in the area still directly stemming from the trade. When the salmon return to Shibetsu in the fall, the number of jobs increase and the town comes to life during the salmon season. Locally, the salmon symbolise this reunion, as they return to the river they were born in to spawn and end their journey of life as the next generation of salmon is born. With the history of fishing and eating salmon in this region stemming back to the Jomon period thousands of years ago, it’s incredible to think that this cycle has continued to impact this community in varying forms over the millennia.

We finally reach Shibetsu Shrine - said to be the oldest in the Nemuro area - and on this clear-skied winter day, it is a quiet and picturesque location. Despite remaining in the centre of the town, as pictured on the print we are so carefully following, the shrine grounds are peaceful and a place to reflect. Saito-san tells me of the cherry blossom trees that bloom and fill the grounds come May, and it makes me look forward to a spring visit - as I can only imagine how beautiful this spot must be. The shrine itself is said to have been built by the Shogunate’s fishing ground contractors between 1781-89, to pray for maritime safety and good catches. Although the building has undergone renovations and changed throughout the years, when you enter the shrine area and see the prayer slips shaped like salmon, you can still get a sense of how the salmon are central, even to the history of the shrine and the content of the prayers prayed here.

Thanks to Saito-san, I can feel how the history of this town is anchored to the present. She knows that being a guide is not just about giving knowledge, but also connecting people with the area through the experience of touching the history and culture. And that is what I feel I have had a chance to do through my short time in Shibetsu - feel the richness of the past and the vibrancy of the present, whilst enjoying a day of fun, food and learning.